Stisykling: slik kommer du i gang
Stisykling åpner en hel ny verden av sykkel- og naturopplevelser, samtidig som du får trent på alt du trenger for å takle Birkebeinerrittet.
Oppdatert 22.04.2024, Tekst: Ingeborg Scheve, Foto: Scott
Med stisykkel får du trent på alt du trenger for å takle Birkebeinerrittet, pakket inn i en helt ny dimensjon av sykkel- og naturopplevelser, sier Birkenveteranen Vidar Mehl.
Birken tok en prat med terrengsykkeleksperten om hvordan og hvorfor komme i gang med stisykling: hva du trenger av sykkel og utstyr, hvor du bør sykle, og hvordan du blir god til å sykle på sti.
Her sykler du på sti
Stier finnes det nesten overalt i Norge: I nærmiljøet, i lavlandet og høyt til fjells, i skog og fjell og til og med i fjæra.
Mange av vintersportsdestinasjonene har investert tungt i sykkeltilbud på sommeren. Her finner du hovedsakelig maskinbygde flytstier av ulik vanskelighetsgrad. Slike stier er designet og utviklet for sykling og tilrettelagt for å gi god flyt.
– Det er gøy å sykle i slike anlegg. Det gir bra teknikktrening, og det er lett å velge stier som passer ditt nivå etter hvert som du blir bedre, sier Mehl.
For egen del foretrekker han fjellet.
– Det er noe helt eget med å sykle på fine stier over tregrensa, og de flotte opplevelsene som fjellet gir. Det velger jeg når som helst over alt annet hvis jeg har mulighet, sier Mehl, og minner om at det er både lurt og hyggelig å sykle flere i følge.
– Det er alltid lurt å være to eller flere når du sykler sti. Skulle du skade deg, kan det være lenge å vente på hjelp hvis du er langt til fjells. Hvis du sykler alene, bør du si ifra hvor du sykler og hvor lenge du regner med å være borte.
Uansett hva du velger, så husk å ta hensyn til andre stibrukere.
Les mer på Stivettreglene til NOTS (Norsk organisasjon for terrengsykling)
Hvordan bli god på stisykling?
Helt enkelt: Sykle mye og øv på å sykle på sti.
– Finn stier som du er komfortabel med, og utvid med stadig litt vanskeligere terreng etter hvert som du blir bedre, anbefaler Mehl.
Han tipser avslutningsvis om at du verken behøver å reise noe sted eller sykle langt til skogs eller til høyt til fjells for å øve på stisykling: Har du en hage eller gårdsplass, eller en park i nærmiljøet, er det en rekke tekniske elementer du kan du øve på der.
– Tren på balanse og sykkelhåndtering, øv på det å få opp forhjulet over hindringer og timing for å få til tilsvarende for bakhjulet. Legg ut noen pinner hjemme i hagen og øk høyden på hindrene etter hvert som du blir bedre. Gjør det til en lek og ha det moro med det, sier Vidar Mehl, og legger til:
– Holder du på med dette i hagen, kan du også være sosial med andre. Selv om de kanskje ikke er med på leken, kan de se på og man er sammen likevel.
Stisykkel og utstyr
Det er ikke strengt nødvendig å ha en egen stisykkel for å sykle på sti, men det blir både enklere og morsommere med en sykkel som er bygget for å sykle på stier. Da er det fulldemper som gjelder, sier Mehl.
– Om du velger en stisykkel med eller uten motor, er opp til deg. Det kommer ofte an på treningsgrunnlaget. For meg er det sykkel uten el som gjelder, men jeg ser elsykler gjør at mange nye grupper kommer seg ut på sykkel og får oppleve eller gjenoppleve sykkelgleden, sier Mehl, og fortsetter:
– Uansett hvilken versjon du velger, så legg nok penger i sykkelen til at du får en som fungerer skikkelig. Skal du velge en sykkel, ville jeg gått for en fulldempet.
Til stisykling anbefaler Mehl en rammegeometri med slakere vinkel enn tradisjonelle halvdempede terrengsykler og fordemper med en vandring på rundt 120mm.
– Slakere vinkel på geometrien reduserer risikoen for å gå over styret betraktelig, samtidig som det blir lettere å sykle over hindringer du møter i terrenget. Og med 120mm vandring har du nok spillerom til at du ikke bunner ut i litt røffere nedkjøringer, sier han.
Det neste er hjulstørrelse. Der anbefaler Mehl å gå for 29-tommers hjul for de aller fleste.
– Med større hjul ruller du lettere over steiner og hindringer, og syklingen flyter mye bedre enn med mindre hjul. Men for en del kvinner og små menn, kan 27.5-tommers hjul være et alternativ hvis man føler at en sykkel med 29-tommers hjul blir for stor. Man må prøve seg fram, sier han.
På dekkfronten går Mehl for brede, helst slangeløse, dekk av god kvalitet.
– Med større volum kan du sykle med mindre lufttrykk i dekket. Det gir både bedre grep mot underlaget, og enda litt mer demping. Hvis du er redd for punktering, kan du bruke et innlegg i dekket i tillegg til vanlig «guffe». Da er det enda mindre risiko for å punktere.
Videre tipser Mehl om å investere i setepinne med heve/senkemekanisme.
– Når du kjapt kan dytte pinnen helt ned på ramma og få den ut av veien, kan du bruke vekta til å manøvrere fortere og tryggere nedover, og du får du en helt annen kontroll over sykkelen. Det gir mye mindre risiko for å tryne og mindre sjanse for punktering også, forklarer han, og legger til:
– Du vil elske heve/senkepinnen etter noen nedkjøringer uten.
Når det gjelder pedaler, er det fullt mulig å bruke de samme som du bruker på andre terrengsykler.
– Pedaler, krank eller krankarmer med wattmåler er for spesielt interesserte, sier Mehl, som selv hovedsakelig bruker slike til treningstester og landeveissykling.
Bekledning
Stisykling krever ikke mye ekstra i klesveien. En lett jakke som puster godt og en god sykkelbukse er alt som trengs, og bruk gjerne det du har fra før, sier Mehl.
Når det er sagt, er det «kleskoder» i stisykling som i mange andre idretter.
– Stisyklister bruker ofte baggy shorts, men det er ikke noen spesiell grunn til at man må gjøre det, og sjøl bruker jeg sjelden det. Det viktigste er å kle seg etter været, sier Mehl.
Selv bruker han de samme sykkelbuksene til stisykling som til annen sykling.
– Det er lurt å legge litt penger i en shorts med god pute, sier Mehl, og trekker samtidig fram at putekrem er en god investering for å unngå gnagsår på intime steder.
– Setesår er skikkelig vondt, og kan ta lang tid å bli kvitt hvis du først har fått det.
Som ved all sykling er hjelm, briller og hansker en «må ha». Her gjelder smak og behag.
På mange fulldempere er det også vanskelig å plassere flaskeholder på ramma, så en god sekk som sitter godt og tett på ryggen er viktig. I tillegg til drikke har du da også plass til litt verktøy, ekstra trøye og/eller jakke, mat og mobil.
Les også: