Birken og Madshus inngår nytt, sterkt samarbeid
28.10.25 Tekst: Birken
Naturlig samarbeid med felles verdier
– Vi er stolte over å få med en sterk, norsk merkevare som deler våre verdier og vårt engasjement for ski, mestring og aktivitet. Madshus står for tradisjon, innovasjon og ekte lidenskap for sporten – akkurat som Birken, sier Jostein Buraas, daglig leder i Birken AS.
Med gjenforeningen styrker Birken satsingen på skiglede for hele Norge. Samarbeidet bygger på tydelige fellesnevnere: norsk identitet, lange tradisjoner og et felles ønske om å gjøre skisporten mer tilgjengelig.
Felles mål: flere ut i skisporet
Madshus uttrykker stor entusiasme for å være tilbake i Birken-familien, og trekker frem arrangementenes rolle i å nå nye målgrupper.
– Vi i Madshus er veldig fornøyde med å være tilbake på lag med Birken – en viktig kulturbygger for norsk langrenn. Vi har mye til felles som norske aktører med lange tradisjoner og sterk fagkompetanse. Nå deler vi også en tydelig ambisjon: å gjøre skisporten mer tilgjengelig og interessant for alle typer skiløpere, sier Lars Myrseth Kurås, markedssjef i Madshus.
– Vi ønsker å nå et bredere publikum, og ser allerede at Birken lykkes med dette gjennom sine arrangementer. Og så skulle det jo bare mangle når målgangen er jo praktisk talt ved skifabrikken vår!
Styrket skiservice i hele løypa
Som en del av samarbeidet mellom Birken og Madshus styrkes skiservicen under vinterarrangementene. Flere deltakere gir økt behov for hjelp underveis, og Madshus vil bidra med bemannet skiservice på sentrale punkter. Deltakerne vil nå få tilgang til skiservice ved start, Skramstad, Dambua, Kvarstad og Sjusjøen både fredag og lørdag. I tillegg tilbys egen skiservice for skøyteski på SkøyteBirken. Dette gjør det enklere for både erfarne og nye deltakere å få gode skiopplevelser gjennom hele løypa.
En naturlig match – på hjemmebane
Madshus holder til på Biri i Gjøvik kommune, bare noen kilometer fra Birken sitt målområde. Med røtter tilbake til 1906 er Madshus en av verdens eldste og mest anerkjente produsenter av ski og skiutstyr.
For Birken var det derfor både naturlig og gledelig å gjenoppta samarbeidet.
– Dette føles som en fin gjenforening. Madshus har vært en viktig partner for oss tidligere, og det føles veldig riktig å være på lag igjen nå. Vi står sterkt hver for oss men enda sterkere sammen, sier Buraas.
Sammen for norsk skikulturs fremtid
Birken og Madshus ønsker å være samlende krefter for skiinteressen i Norge. Gjennom samarbeidet skal flere få inspirasjon, trygghet og motivasjon til å ta del i skimiljøet – uansett nivå.
– Madshus har gjennom generasjoner bidratt til fantastiske skiopplevelser for både topp og bredde, og sammen skal vi engasjere og motivere skiløpere over hele landet til å oppleve fellesskapet og mestringen Birken står for, sier Buraas.
Tradisjon + innovasjon
Både Birken og Madshus har dype røtter i norsk kultur og friluftsliv, samtidig som de deler et fremoverlent blikk: Målet er å sikre at skisporten forblir relevant, tilgjengelig og inspirerende – også for kommende generasjoner.
– Dette er et partnerskap med blikket fremover. Vi gleder oss stort til alt vi skal få til sammen, avslutter Buraas.