Meny
Tilbake
Artikkelbilde
shadow shadow
Tekst: Ronny Bråten Foto: NTG Lillehammer 18.05.2017 10:50 - oppdatert 19.05.2017 12:17 Sommertrening på rulleski

Rulleskitrening er den viktigste treningsformen for å få en god opplevelse under neste års Birkebeinerrenn

Det gjør ingen ting om april passertfør du tar fram rulleskiene, men i mai bør du være i gang hvis du vil være maksimalt forberedt til skiene spennes på igjen.

Halvparten av øktene på rulleski
Rulleski er den treningsformen som ligger nærmest langrenn på snø og kan brukes av alle uansett nivå. Her trener du både teknikk og styrke som vil gjøre deg til en bedre skiløper. Derfor anbefales det at ca. halvparten av øktene i barmarksesongen gjøres på rulleski.

Husk å starte med rolige, korte turer (30-60 minutters økter). Asfalten er hardere en snø. En gradvis tilvenning til staking på asfalt, vil minske risikoen for belastningsskader i rygg, albue og skulderparti. Styrkeøvelser for stabiliseringsmuskulaturen i mage og rygg er også en viktig faktor for å styre unna skader.

Er du nybegynner bør du legge de første turene på et lukket område eller en lite trafikkert vei. Sørg også for at traseen er flat. Øv balanse og plogteknikk. Med øving vil du etter hvert kunne trene i mer kupert terreng.

Rulleskitrening i mai
Dette er måneden for å komme skikkelig i gang igjen på rulleski. Prioriter rolige turer. Øktene kan gjerne vare mellom en til to timer. Tenk teknikk og varier mellom staking, dobbelttak med fraspark og diagonalgang. Dette er alle teknikker du har mulighet til å forbedre deg i gjennom sommertreningen på rulleski.

Viktige sikkerhetsregler før du legger ut på tur!

  • Nybegynnere bør starte opplæringen på et lukket område. Gjerne et rulleskianlegg
  • Lær deg å bremse/ploge
  • Legg turene i slakt terreng som nybegynner
  • Gjør deg kjent med traseen du skal gå i. Slik unngår du unødvendige overraskelser
  • Er du usikker på om du mestrer nedoverbakken? Ta av deg skiene og jogg ned
  • Velg steder med lite trafikk og god oversikt
  • Rulleskiløpere er definert som gående, men det er akseptert at du går på høyre side av veibanen
  • De unge utøverne skal trene på gangveier eller andre bilfrie steder

Bruk nødvendig sikkerhetsutstyr som hjelm, reflekstøy, hansker og briller

load articles
Generalsponsor:
Webkamera
Webkamera

Birken AS

Fabrikkveien 2
2450 Rena
[email protected]
Tlf 41 77 29 00