Meny
Tilbake
Artikkelbilde
shadow shadow
Tekst: Emma Kristine Skjerstad Foto: Birkebeiner.no 01.05.2017 08:00 - oppdatert 01.05.2017 08:00 Slik finner du Birken-formen

Det er fortsatt en stund til Birkebeinerrittet, men vi gir deg seks gode tips til hvordan du kan finne formen ved å starte tidlig. 

I skrivende stund er vi så vidt inn i mai, og det er fortsatt drøye fire måneder igjen til Birkebeinerrittet. 

Er du en av Birkebeinerne som har ambisjoner om å nå målsettingen du har satt deg, kan det likevel være en god idé å starte tidlig med sykkeltreningen og legge inn treningen og ambisjonsnivå etter hva som passer egen hverdag. 

Våren er i full anmarsj, og marka vil etterhvert by på bar sti og grus. 

Vi i Birkebeiner.no gir deg seks tips til hvordan du kan finne Birken-formen til årets ritt fra Rena til Lillehammer 26.august. 

1. Punkt nummer én er å starte tidlig og ta en ærlig prat med deg selv om hva ambisjonsnivået ditt er. 

2. Deretter kan du tenke gjennom følgende "hva annet er det som skal foregå de neste fire månedene?". Skal du pusse opp, skal du bytte jobb, skal du på ferie til USA, skal du flytte inn med ny samboer eller akkurat fått barn? Da bør du muligens justere målsettingen i henhold til dette. 

3. Etter å ha gjort det kan du begynne å se på treningsplanen. Hvis noen av de forholdene over er tilfellene bør du justere ned ambisjonsnivået, da kanskje du skal være fornøyd nok med å gjennomføre og å få en god opplevelse. Om situasjonen er at du har mer tid tilgjengelig og vet du får mer tid til å trene bra og også restituere, kan du begynne å se på en litt mer ambisiøs målsetting. For eksempel: Sykle raksere enn i fjor, slå naboen eller ta merket.

4. I det første tilfellet hvor du sykler for å gjennomføre, bør du holde kondisjonen vedlike med et par rolige turer i uka på to til tre timer, hvorav minst én bør være på sykkel. I tillegg bør du ha en hardøkt, på terrengsykkkel. For eksempel naturlig intervall i terrenget, forsere bakker og terrengpartier. 

Er du i den mer ambisøse gruppa bør du prøve å få trent tre til fem dager i uken. De ukene du får trent fem dager bør du har to intervalløkter, helst begge på terrengsykkel, en kan godt være naturlig intervall og en bakkeintervall. For eksempel pyramide 2-4-6-8 og nedover igjen med pause av halvparten av draget. Resten av turene bør være rolige hvor du varierer mellom løp, landevei og terrengsykkel. 

5. Er det hektisk i jobb eller familie eller andre ting, hvor mat og hvile er ustabilt bør du justere antall treningstid per økt, hvis ikke det går bør du kutte en økt eller to. Det viktige er å holde på antall økter, men heller justere varigheten på økten. 

6. Siste 10 dagene før Birken beholder du samme antall økter, men reduserer varigheten på dem. 

Da er det vel bare å starte?! Ta en prat med deg selv og de rundt, lag en plan som passer ambisjonsnivå og hverdag og kom i gang. 

load articles
Generalsponsor:
Webkamera
Webkamera

Birken AS

Fabrikkveien 2
2450 Rena
[email protected]
Tlf 41 77 29 00