Meny
Tilbake
Artikkelbilde
shadow shadow
Tekst: Ingeborg Scheve 10.10.2016 06:00 - oppdatert 10.10.2016 06:00 Bli bedre til å stake

Petter Eliassens beste staketips: styrke og utholdenhet. 

Det blir stadig mer staking i turrenn, også for de som ikke satser på blanke ski. Det skyldes både at utstyret blir bedre og lettere, og at sporene generelt er bedre, og da går det fortest å stake.

Dette er andre del av en serie på tre med Petter Eliassens treningstips, og denne tar for seg staking.

Les også del 1: Slik blir du kjappere – Hurtighet

Å bli bedre til å stake handler i korthet om å bruke mer tid på staking.

– Det er jo så enkelt som at om du staker noen timer, så har du en god økt, sier Eliassen, og minner om at det er viktig å øke lengden på økta gradvis for å unngå belastningsskader.

– Selv om vi staker 4-5 timer på våre lengste stakeøkter, så var det ikke det vi startet med, sier han. 

Eliassen understreker imidlertid at hvordan en går fram med staketrening avhenger av om en har tenkt å prøve seg på blanke ski, eller om en satser på festesmøring.

– De som skal gå med blanke ski, bør jo trene en del mer på staking. Men det er jo mer staking uansett nå, sier han. 

Eliassen anbefaler å bruke tida inn mot sesongstart på å legge et godt grunnlag, og understreker at staking er tøft for kroppen. Derfor er det viktig å ha god basisstyrke i bånn.

– Det er viktig å ha generelt god styrke i overkroppen for å unngå skader. Om du går for mattetrening eller slynger er ikke så viktig. Fokuser på gode øvelser for mage, rygg, skuldre og hofter, sier han.

Legg gjerne inn et par økter med styrke i uka, uansett om du satser med eller uten festesmøring. For de som vil prøve seg uten feste, anbefaler Eliassen å teste seg sjøl før en legger bestemmer seg.

– Prøv å stake noen kortere renn før du legger ut på blanke ski i langløp. Det å gå noen kortere renn, er også god trening, sier han.

 

load articles
Generalsponsor:
Webkamera
Webkamera